|
 

Alumnes de 4t d'ESO de Sant Vicenç dels Horts imaginen com seria la vida a Mart

Dimarts, 4 de febrer de 2020 a les 15:17
  • La nova edició del projecte de la UPC Mart XXI motiva joves en risc d’abandonament escolar gràcies a l’exploració espacial i apropant-los als estudis científics i tecnològics

Recentment ha conclòs una nova edició del projecte Mart XXI d’orientació acadèmica i acompanyament d’estudiants impulsat per la Universitat Politècnica de Catalunya, en el qual hi participa Sant Vicenç dels Horts des de fa deu anys amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona. En aquesta ocasió hi ha participat 33 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Gabriela Mistral, de l’Institut Frederic Mompou i l’Institut Salesians, a més de joves de Castelldefels i Viladecans.

El projecte Mart XXI s’adreça a nois i noies amb aptituds i capacitats pels estudis però amb risc d’abandonament prematur per falta de motivació. D’aquesta manera, gràcies la premissa de l’exploració espacial i contemplar la possibilitat d’instal·lar una colònia al planeta Mart, els i les joves es motiven a realitzar projectes acadèmics en les camps de la ciència i la tecnologia.

La regidora d’Educació, Patricia Higueras, ha explicat que «aquest projecte és molt important perquè contribueix a reforçar l'autoconfiança i la capacitat de treball en equip dels i les joves, a la vegada que apropa els estudis científics a les noies per fomentar la igualtat. A més enguany més de la meitat de l’alumnat participant han estat noies. Fa deu anys que l’Ajuntament hi col·labora i volem continuar promovent iniciatives d’aquest tipus».

El projecte s’ha desenvolupat durant 5 sessions de tot un matí al campus del Baix Llobregat de la UPC (a Castelldefels), de manera pràctica i interdisciplinària on s’analitza la viabilitat d’una colònia humana a Mart, amb la ciència i el treball en equip com a fil conductor. L’alumnat s’incorpora a un dels 9 grups de treball de 10 persones, creats per desenvolupar l’estudi d’un àmbit de coneixement vital per l’èxit de la missió, des del llançament de la nau fins la producció d’aliments a la colònia i l’ús de robòtica. La mida dels grups és reduïda per propiciar el treball en equip. Cadascun dels grups està coordinat per personal de la UPC, investigadores i investigadors amb una sòlida preparació, especialistes en aquell àmbit de coneixement i prou joves com per esdevenir fàcilment un referent personal pels nois i noies.

Els resultats del projecte són molt positius, ja que la immensa majoria dels i les joves continua els estudis en nivells postobligatoris (91,8%), dels quals molts opten per estudis de batxillerat científic-tècnic (58%), i el conjunt de l’alumnat participant mostra un augment de la seva autoestima.

Last update 04.02.2020 | 15:21